Ring til os: +45 53618016
  • Forsiden
  • Blog
  • Hvorfor præsterer alle mine sælgere ikke lige godt?

Hvorfor præsterer alle mine sælgere ikke lige godt?

Dette spørgsmål tror jeg alle salgsledere, ejerledere indimellem stiller sig selv. Som salgsansvarlig kæmper man for at ”vinde i markedet” og denne sejr kræver ikke blot gode produkter, ydelser og en god online strategi – Men i den grad også de rigtige salgsmedarbejdere.

Som salgsleder bliver vi i sidste ende målt på resultatet. Men det som skaber de gode resultater er din evne til at arbejde målrettet med hver enkelt sælger, ingen mennesker motiveres ens, hvorfor en ensartet lederstil heller ikke kan skabe resultater hos alle sælgere. Med en ensartet lederstil, vil de sælgere der adfærdsmæssigt ”ligner” dig selv mest opnå de bedste resultater. Derfor ser man også sælgere som er blevet afskediget pga. manglede resultater i et job – få succes når de starter i et nyt. 

Hvordan får man som leder flyttet fokus fra generel ledelse, til ledelse hvor man løfter og motivere den enkelte sælger til bedre resultater?

Det handler om adfærd. Som leder bliver der lagt mærke til din adfærd hver dag og hele tiden. Både ud fra det du siger, og ud fra det du gør. Det samme gælder for dine medarbejdere. Deres adfærd er forskellige, og de skal derfor håndteres forskelligt, for ellers kommer du ikke igennem med dit budskab. 

Det er derfor vigtig at du som leder kender dine egne og sælgernes adfærdstræk for fremadrettet at kunne skabe de bedste resultater.Hos K plus K bruger vi ledelsesværktøjet DISC fra Thomas International + vores erfaring med træning og udvikling af sælgere til at spotte sælgernes adfærd/ salgsprofil. I vores program ”Den sunde sælger” skaber vi netop dette overblik for vores kunder – her giver vi både sælger og salgschef en grundig gennemgang af salgsprofilen + input til fremadrettet at løfte både samarbejdet, motivationen og resultaterne.

Når du kender sælgernes adfærds-profiler (DISC), kan du bruge denne viden til at gøre din ledelse mere målrette og effektiv, fordi profilerne bl.a. klarlægger, hvad der især motiverer de 4 typer – og hvor de kan udvikle sig mest:

De 4 kendetegn i adfærdsprofilen:

D: dominans. Sælgeren motiveres af at have kontrol og styre tingene. Kan bl.a. udvikles til at tænke mere over mulige konsekvenser på sigt og ikke kun her og nu salget. Udvise mere takt og diplomati i deres kommunikation med kunder og kollegaer.

I: indflydelse. Sælgeren motiveres af social anerkendelse og opmærksomhed. De kan bl.a. udvikles til at strukturere deres arbejdsmetoder for at få salget i mål. Bedre til udnyttelse af tiden og være bedre til at følge op.

S = stabilitet. Sælgeren motiveres af tryghed og at det eksisterende opretholdes. Derfor kan de især udvikles med hensyn til at være opmærksomme på mulige forbedringer hos kunder og at forandringer er nødvendige for at fastholde kundens interesse. hurtigere metoder, der kan gøre deres arbejde mere effektivt.

C = competence. Sælgeren motiveres af kvalitet og præcision. De kan bl.a. udvikles til at skabe balance mellem ønsket om perfektion og den tid, der anvendes for at skabe et salg og til at forstå at viden og fagligt indsigt ikke er interessant og værdiskabende for alle kunder.

Det handler ikke om at sætter sætte sælgerne i ”faste kasser”, sælgerens profil bliver en kombination som indeholder alle dele af de 4 adfærdstræk – dog med typisk 1-2 hovedtræk. 

Hvis du som leder kender denne kombination hos dine sælgere, har du et super redskab til at øge både motivationen, trivslen og ikke mindst resultaterne hos dine sælgere. 

Det er vigtigt at understrege, at DISC ikke siger noget om, hvordan vi ’er’, men derimod siger noget om, hvilken adfærd vi er tilbøjelige til at udvise i bestemte situationer. 

Hvis du vil vide mere om din/dine sælgers profiler, så kontakt os endeligt!

Vi har 2 effektive produkter på hylden - ”Den sunde sælger”

Kontakt os endelig 

Jan Kuipers på 53 61 80 16 eller www.kpluskpartner.dk

Skriv din kommentar


Tilbage til oversigten

SENESTE BLOGINDLÆG
 
KONTAKT OS
  • Adresse:
    KplusK Aps, Landlystvej 33,
    8600 Silkeborg
  • Telefon:
    Silkeborg, Jan Kuipers (+45) 53618016
    Kolding, Michael Krogh (+45) 20251610
  • Email:
    kontakt@kpluskpartner.dk
RING MIG OP