Ring til os: +45 53618016

Tjekliste - Så starter din nye sælger?


1. Kend fundamentet

Som sælger er det vigtigt at man kender virksomhedens vision, mission og værdier – dette er selvfølgelig gældende for alle medarbejdere, men det er specielt vigtigt at man bruger tid på at forklare den kommende sælgere ”fundamentet” - idet sælgerne sjældent kommer i huset, men bliver virksomhedens ansigt ud mod kunderne. Dette giver yderligere sælgeren en tryghed omkring de daglige beslutninger som ofte skal træffe på meget kort tid. 

2. Forventnings afstemning - klare mål og rammer
Vær ambitiøs men realistisk og sæt klare, opnåelige mål for din nye medarbejder. Brug eventuelt SMART. Sørg også for at få formuleret egne personlige forventninger samt forventninger omkring hvilke KPI ér virksomheden måler salget efter. (budgetmål)

3. Salgslederens rolle.
Det er meget vigtigt at, du afsætter tid i starten til at hjælpe den nye sælger godt i gang. Ingen sælger – uanset hvor meget salgserfaring de har – kan undvære virksomhedens erfaringer med kundebesøg, produkter, og præsentation at virksomhedens samlede løsninger. Gør derfor plads i kalenderen og afsæt tid til både træning og uddannelse, samt sambesøg hos kunder. Evaluér løbende og hjælp den nye medarbejder med at få succes i det nye salgsjob, både internt og eksternt i virksomheden.

4. Det personlige salg
Hvis du vil flytte et manneske, må du møde det der hvor det er, sådan ca. lyder Søren Kirkegaards citat fra 1859. Mennesker handler med mennesker – så din nye sælger skal først og fremmest være i stand til at sælge sig selv og skabe relationer. Overvej derfor at få lavet en profil/ adfærdsanalyse på din sælger - eks. DISC – Profilen vil hjælpe dig med at forstå sælgernes personlige præferencer og adfærdstræk og gør samtidig sælgeren bevidst om sine styrker, og udviklingsmuligheder i forhold til salgsarbejdet og tilgangen til kunden. Er super godt ledelsesværktøj. læs mere: Den sunde sælger.

5. Det digitale salg
Før vi i dag modtager en henvendelse fra potentielle kunder, har mange allerede hentet op til 60-70 % information omkring den ydelse/produkt de ønsker at købe via. Google, Facebook, LinkedIn eller andre online medier viser tal fra Forrester. Det er derfor vigtigt at virksomheder har en online strategi (content marketing) i forhold til de medier, kunderne bruger. Her er det vigtigt at man opstiller retningsliner i forhold til sælgerens brug at virksomhedens brand på de sociale medier. 

6. Din salgsledes skal være et ”et både/og”
Succesfuld salgsledelse handler ikke kun om enten forretningsindsigt eller menneskelig indsigt. Det er selvfølgelig vigtigt, at du holder fokus på de opstillede budgetter og salgsmål. Men for at opnå det bedste resultat, er det vigtigt du som leder, udvikler begge dele hos dig selv – og er fuldt bevidst om, at ledelse handler om at få forretningen og de menneskelige ressourcer til at spille sammen og på den måde skabe en forretningsmæssig succes.

Alt det bedste med opstarten af din nye sælger!

Har du brug for yderligere sparring på dit salg?
Ring endelig 53 61 80 16 eller læs mere: www.kpluskpartner.dk

Skriv din kommentar


Tilbage til oversigten

SENESTE BLOGINDLÆG
 
KONTAKT OS
  • Adresse:
    KplusK Aps, Landlystvej 33,
    8600 Silkeborg
  • Telefon:
    Silkeborg, Jan Kuipers (+45) 53618016
    Kolding, Michael Krogh (+45) 20251610
  • Email:
    kontakt@kpluskpartner.dk
RING MIG OP